Uczniowie klasy 6 czynnie włączyli się w szkolne obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który na całym świecie obchodzony jest 2 kwietnia.
Takie słowa jak: „autyzm”, „spektrum autyzmu”, zespół Aspergera”, „integracja sensoryczna”, niektóre dzieci słyszały już wcześniej, ale nie do końca wiedziały co one oznaczają. Aby uczniowie klasy 6 lepiej mogli zrozumieć te zagadnie, na godzinie wychowawczej z panią Małgosią uczestniczyli w warsztatach ph. „Jestem wyjątkowy jak każdy. Potrzebuję akceptacji jak każdy”. Podczas tych zajęć uczniowie mogli poznać z jakimi trudnościami musi zmierzyć się dziecko lub dorosły, który jest w spektrum autyzmu. Każdy z uczniów miał okazję zobaczyć:
– jak by się czuł, gdyby jego rączki nie były tak sprawne jak są na co dzień,
– jak to jest, gdy każdy hałas, światło, zapach rozprasza nas, tak jakbyśmy byli na meczu piłkarskim,
– jak to jest, gdy ubranko ciągle drażni, drapie lub łaskocze, a trzeba napisać test,
– jak to jest, gdy słyszymy każde słowo, ale nie rozumiemy co mamy zrobić,
– jak to jest, gdy zmiana w planie dnia burzy cały nasz świat,
– jak to jest gdy jesteśmy specjalistami od szczegółów, ale nie potrafimy odczytać emocji drugiej strony, lub o coś poprosić,
– jak to jest, że czasem nasza szczerość może komuś sprawić przykrość, a nasze opowieści o ulubionych rzeczach znudzić,
– jak to jest, gdy bardzo chcemy się z kimś zaprzyjaźnić, ale nie wiemy jak to zrobić.
Wszystkie ćwiczenia, które uczniowie wykonali i trudności jakie im towarzyszyły podczas zajęć wywołały u nich radość i oto też chodziło. Dopiero świadomość, że takie trudności można mieć każdego dnia i podczas każdej najmniejszej czynności uświadomiły uczniom jak wiele człowiek z autyzmem musi pokonać przeciwności, żeby wykonać różne zadania dnia codziennego.
Z lekkim niedowierzaniem uczniowie przyjęli informację, że każdy z nich na pewno już kiedyś spotkały osobę ze spektrum autyzmu, tylko po prostu o tym nie wie.
Zaskoczenie wśród uczniów wywołała informacja, że duża grupa osób w spektrum autyzmu, oprócz posiadanych trudności, ma również ponadprzeciętne zdolności, np. zna rozkład wszystkich autobusów na pamięć, potrafi wykonywać pamięciowe obliczenia na ogromnych liczbach, zauważyć najmniejszy szczegół, który został zmieniony, zagrać bez nut utwór, który tylko raz usłyszały, myśleć obrazami. Największy zaś podziw wywołała informacje, że znane im osoby, takie jak: Albert Einstein, Michał Anioł, Vincent van Gogh, Wolfgang Amadeus Mozart, Bill Gates, Lionel Messi są również osobami ze spektrum autyzmu.
W ramach podsumowania zajęć oraz udziału w szkolnych obchodach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu ph. „Akceptacja i tolerancja.” uczniowie obejrzeli filmik „Amazing things happen”, przygotowali ciekawe plakaty oraz brali udział w akcjach zorganizowanych na terenie szkoły.
Pamiętajmy, że osoby z autyzmem, przy odrobinie wsparcia ze strony przyjaciół, mogą wspaniale się rozwijać i pokazać nam swój niezwykły świat.